Tuesday, November 2, 2010

Romans 6 -- thoughts on sewage

People who commit suicide tend to have a strange way of viewing time. They drive through life with their eyes glued to the rear-view mirror. Time after time, their thoughts loop back to depressing moments, bad decisions, horrible experiences, or, perhaps, opportunities missed. The ideal possible spouse, job, or scholarship that got away. [1]

Ever have a nightmare where you are snorkeling in transparent sewage?

Time is designed to move in one direction. In God's eternal plan, the future precedes the past and flows through the present to become the past. When time seems to "back up" on you, it's distressing. And smelly. However, how do we come to terms with the past, in such a way that its power over us is broken?

Well, here the Christian message offers a unique, one-of-a-kind opportunity. We can pretend that those bad things we experienced and did were experienced, and one by, someone else. Someone who's dead, now, so that we can live.

Paul rejoices in the continuous stream of God's goodness that flows into our lives. Some of His blessings are cleverly disguised as trials, but since He is good, these events are all for our good. However, all of us face the temptation to go back into the past, and ruminate[2] over stuff beyond our power to change. Here, the "it's dead, forget it" part of the gospel message comes into play:
Rom 6:1 Öyleyse ne diyelim? Lütuf çoğalsın diye günah işlemeye devam mı edelim?
Rom 6:2 Kesinlikle hayır! Günah karşısında ölmüş olan bizler artık nasıl günah içinde yaşarız?
Rom 6:3 Mesih İsa'ya vaftiz edildiğimizde, hepimizin O'nun ölümüne vaftiz edildiğimizi bilmez misiniz?
Rom 6:4 Baba'nın yüceliği sayesinde Mesih nasıl ölümden dirildiyse, biz de yeni bir yaşam sürmek üzere vaftiz yoluyla O'nunla birlikte ölüme gömüldük.
Rom 6:5 Eğer O'nunkine benzer bir ölümde O'nunla birleştiysek, O'nunkine benzer bir dirilişte de O'nunla birleşeceğiz.
Rom 6:6 Artık günaha kölelik etmeyelim diye, günahlı varlığımızın ortadan kaldırılması için eski yaradılışımızın Mesih'le birlikte çarmıha gerildiğini biliriz.
Rom 6:7 Çünkü ölmüş kişi günahtan özgür kılınmıştır.
Rom 6:8 Mesih'le birlikte ölmüşsek, O'nunla birlikte yaşayacağımıza da inanıyoruz.
Rom 6:9 Çünkü Mesih'in ölümden dirilmiş olduğunu ve bir daha ölmeyeceğini, ölümün artık O'nun üzerinde egemenlik sürmeyeceğini biliyoruz.
Rom 6:10 O'nun ölümü günaha karşılık ilk ve son ölüm olmuştur. Sürmekte olduğu yaşamı ise Tanrı için sürmektedir.
Rom 6:11 Siz de böylece kendinizi günah karşısında ölü, Mesih İsa'da Tanrı karşısında diri sayın.
Let's look at one sentence here:[3]
Mesih İsa'ya vaftiz edildiğimizde, hepimizin O'nun ölümüne vaftiz edildiğimizi bilmez misiniz?
  • Mesih İsa'ya -- of Jesus Christ
  • vaftiz edildiğimizde -- we who have been baptized into
  • hepimizin -- all of us
  • Onun ölümüne -- His death
  • vaftiz edildiğimizi -- we have been baptized
  • bilmez misiniz? -- do you not know?
Now that our past is truly, indeed, and irrevocably past (of course, despite our obsessive thinking, that's always been true!)[4] we can biz de yeni bir yaşam sürmek -- a new life conduct.

In one of his plays, Eugene K. O'Neill wrote, "In Ireland, there is not present or future; only the past, endlessly repeating itself." God has better things in mind for His people.


[1] This was the idea driving the movie The Big Chill. The only guy who tried to live out the values of that era was destroyed thereby.

[2] This verb refers to the digestive cycle of halel cattle -- sheep, goats, deer, cows. Since these beasts subsist on high-cellulose grasses, they have multiple stomachs. After preliminary processing in the first stomach, the ruminant vomits up the food, re-chews it, and swallows. After a sufficient number of cycles, the food goes on to the next stomach. You'll notice a characteristic, rather pleasant, odor in stables housing ruminating cattle.

[3] I assume that American readers have Bibles close at hand, and Turkish friends need a little more explanation.

[4] The American novel and movie The Great Gatsby is a tragedy concerning a protagonist who attempted to re-invent the past.

No comments: